Hvis du har oplevet noget i et spil eller hos et casino som du er utilfreds med, så har du mulighed for at klage til spillemyndigheden. Spillemyndigheden har ikke mulighed for at afklare uoverensstemmelser mellem dig og et casino, så længe det er inden for loven. Det er altså kun, hvis casinoet har foretaget sig noget, der ikke overholder reglerne og spilleloven, at Spillemyndigheden kan hjælpe dig.
Hvis du ønsker at klage til en spiludbyder, så er det spiludbyderen, du skal henvende dig til. Spiludbydere er forpligtiget til at behandle klager fra deres spillere. Hvis en spiludbyder ikke behandler din klage, så kan du gå videre til spillemyndigheden.
Når du klager til en spiludbyder skal du huske:
- Du skal vedlægge information om din identitet.
- Du skal vedlægge en begrundelse for din klage.
- Hvis ovenstående to elementer ikke er med, så kan spiludbyderen afvise klagen.
Du kan kontakte spillemyndigheden, hvis:
- Hvis spiludbyderen enten ikke har svaret på klagen eller ikke har givet dig et tidspunkt for tilbagemelding på klagen, så kan du kontakte spillemyndigheden.
Du skal altså som udgangspunkt altid henvende dig til spiludbyderen først, med mindre spiludbyderen ikke overholder spilleloven. Det er først ved direkte brud på spilleloven, at Spillemyndigheden går ind og blander sig.
Kontakt spillemyndigheden på følgende måder:
Du kan ringe til telefonnummer: 72 38 79 13 eller du kan finde en mailfunktion inde på www.spillemyndigheden.dk/kontakt her kan du også vedlægge bilag som er relevante for sagen. Det kan f.eks. være billeder eller korrespondancer mellem dig og casinoet.
Misvisende reklamer og/eller bonusser
Hvis du mener, at et online casino har været misvisende i f.eks. en reklame, så kan du klage til forbrugerklagenævnet. Før du kan klage til forbrugernævnet, skal du dog tjekke inde på www.forbrug.dk om kravene for at klage er overholdt.
Casinoer uden dansk spillelicens
Det er kun de online casinoer, der har dansk spillelicens som den danske spillemyndighed kan hjælpe dig med. Hvis du ønsker at klage over et casino uden dansk spillelicens, så skal du kontakte spillemyndigheden i det pågældende land. Det er altså det land, der har udstedt licensen, du skal kontakte.
For at undgå besværet og ulemperne ved at rende ind i problemer med casinoer uden dansk licens, så hold dig til casinoer med dansk licens. Der er mange casinoer med dansk licens, også store udenlandske casinoer. Der er store og klare fordele ved at være medlem hos et casino med dansk licens. Spiller du hos et casino med dansk licens, så holder spillemyndigheden løbende kontrol med at casinoet overholder reglerne. Derudover er du også sikret skattefrie gevinster, når du spiller hos et casino med dansk licens.
Læs også: Værd at vide om bonusser og free spins
Før du klager:
Hvad end det er casinoet eller Spillemyndigheden du er i gang med at sende en klage til, så er det en god idé at tjekke på nogle facts først.
- Har du hold i din klage?
Der er en lang række af punkter som casinoer med dansk licens skal overholde. Derfor har størstedelen af casinoerne også forsøgt at forbygge mod misforståelser eller regelbrud i det der kaldes ’regler og vilkår’. Det kan derfor være en god idé, at du kigger casinoets regler og vilkår igennem, inden du klager. Selvom det er lang smøre man skal igennem, så kan det på længere sigt spare dig både tid og besvær.
F.eks. med bonusser er det en god idé at tjekke regler og vilkår. Bonuspenge eller gratis spillerunder bliver sjældent uddelt uden forbehold. Dette ses f.eks. i forhold til at free spins skal spilles igennem et bestemt antal gange og/eller inden for en bestemt tidsperiode. Det kan også være der er en maks. Begrænsning på, hvor højt et beløb du kan vinde med din bonus.
Husk
Jo bedre du er forberedt og har undersøgt vilkårene, desto bedre er du stillet, hvis du skulle have en klage til et casino eller Spillemyndigheden.